Detoks – czyli jak skutecznie oczyścić organizm ze szkodliwych toksyn

Detoks, czyli dieta oczyszczająca ma na celu oczyszczenie organizmu ze szkodliwych toksyn i metali ciężkich, oraz nadmiaru produktów przemiany materii, nagromadzonych w wyniku nieodpowiedniego odżywiania się, nadużywania wszelkiego rodzaju używek i leków, oraz z powodu zanieczyszczenia środowiska i żywności. Detoks wymaga całkowitej zmiany codziennej diety, czyli ze znacznego ograniczenia lub całkowitego zrezygnowania ze szkodliwych produktów, które zatruwają organizm (jak alkohol, fast-foody, oraz słodycze i inne produkty bogate w cukier rafinowany), i włączenia do menu zdrowych i naturalnych produktów (jak warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, czy zielona herbata), które ułatwiają oczyszczanie organizmu, oraz podjęcia właściwej aktywności fizycznej (jak bieganie, jazda na rowerze, czy pływanie), która przyśpiesza oczyszczanie organizmu i wzmacnia efekty diety.

Okresowe oczyszczanie organizmu ze szkodliwych toksyn i innych substancji, pozwala poprawić jego funkcjonowanie i ogólne zdrowie, usprawnić działanie układu odpornościowego, oczyścić krew, pozbyć się zatorów i śluzu, oraz zwiększyć swoją witalność i poprawić ogólne samopoczucie, a także pozbyć się wolnych rodników, które sprzyjają rozwojowi wielu chorób, przede wszystkim nowotworom, oraz chorobom serca i układu krążenia – efektem ubocznym jest ponadto niewielka utrata wagi.

Detoks można przeprowadzić samodzielnie we własnym domu, jak również z pomocą specjalistów, z wykorzystaniem specjalistycznych technologii i produktów.

Dlaczego detoks jest taki ważny?

Aby organizm prawidłowo funkcjonował, niezbędnych jest kilka elementów, przede wszystkim prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w naturalne i zdrowe produkty, takie jak warzywa i owoce, oraz produkty pełnoziarniste, czyli produkty bogate w błonnik pokarmowy, witaminy i minerały, oraz przeciwutleniacze – niezbędne jest także czyste powietrze, oraz odpowiedni ruch – niestety, w dzisiejszych czasach jest to często niemożliwe. Choć na wiele czynników nie mamy bezpośredniego wpływu (np. zanieczyszczenie środowiska), to jednak mamy wpływ na to, jaki prowadzimy tryb życia i jaką żywność dostarczamy do organizmu.

Dostarczanie do organizmu niezdrowych i wysoko przetworzonych produktów, bogatych w szkodliwe substancje (jak tłuszcze nasycone, tłuszcze trans, cukru rafinowane, czy sól), a także nadużywanie leków, alkoholu, papierosów i innych używek (np. kawy), przy jednoczesnym unikaniu zdrowych i naturalnych produktów, bogatych w wartościowe składniki (jak tłuszcze nienasycone, węglowodany złożone, czy błonnik pokarmowy), prowadzi do gromadzenia się w organizmie różnego rodzaju substancji o toksycznym działaniu. Szczególnie szkodliwy wpływ na organizm ma dieta uboga w błonnik pokarmowy (obecny głównie w warzywach i pełnoziarnistych produktach zbożowych), która sprzyja zaleganiu w jelitach resztek pokarmowych, ulegających procesowi gnicia i fermentacji, w wyniku czego do krwi uwalniane są szkodliwe dla zdrowia związki. Szkodliwy wpływ na organizm ma również dieta uboga w przeciwutleniacze (obecne w nieprzetworzonych warzywach i owocach, oraz zielonej herbacie), która sprzyja namnażaniu się w organizmie wolnych rodników, które z kolei sprzyjają rozwojowi wielu chorób, przede wszystkim chorób nowotworowych, oraz chorób serca i układu krążenia, a także cukrzycy, chorobom oczu i skóry.

Jeżeli taki styl odżywiania utrzymuje się przez dłuższy okres czasu, może dojść do zatrucia organizmu i zaburzeń w jego funkcjonowaniu. Postępujące pogorszenie wydajności organizmu prowadzi do ogólnego osłabienia, zmęczenia i apatii, a nawet depresji, a także spadku odporności immunologicznej, a tym samym zwiększenia podatności na infekcje i różne choroby. Choć organizm człowieka to bardzo wydajna maszyna, która potrafi dostosować się do funkcjonowania w bardzo różnych, często niekorzystnych warunkach, to jednak nie ma nieskończonych możliwościach adaptacyjnych – czyli egzystencji na granicy swoich możliwości. W sytuacji, gdy główne filtry organizmu, czyli wątroba, nerki, płuca i skóra zawodzą i nie są w stanie samodzielnie oczyścić organizmu, pomocne może być detoks, który usprawni fizjologię i poprawi kondycję organizmu. Aby jednak uniknąć przykrych efektów ubocznych nagromadzenia się toksyn w organizmie, detoksykację powinno się przeprowadzać profilaktycznie.

Dieta oczyszczająca – czyli co należy jeść i pić podczas detoksu, a czego należy unikać

W diecie oczyszczającej powinny się w niej znaleźć przede wszystkim warzywa (szczególnie w całości, czyli ze skórką) i owoce, w szczególności awokado, kokos i jagody – najlepiej w postaci świeżo wyciskanych soków (bez cukru), w postaci surowej lub gotowane na parze. Dieta oczyszczająca powinna być także bogata w produkty powstałe z niektórych ziaren zbóż (pozbawione glutenu), a mianowicie brązowego ryżu, gryki, prosa, oraz quinoi, czyli komosy ryżowej. W czasie diety, do organizmu należy dostarczyć właściwe proporcje wszystkich składników odżywczych, w tym białka zwierzęcego (np. w postaci świeżych ryb) i roślinnego (dobrym rozwiązaniem jest np. komosa ryżowa), oraz zdrowych tłuszczy (nienasyconych kwasów tłuszczowych, obecnych głównie w rybach i orzechach). Spośród słodyczy dozwolone są jedynie suszone owoce – warto wiedzieć, że cukier do słodzenia można zastąpić stewią, zdrowym odpowiednikiem cukru. Zaleca się korzystanie z przypraw i ziół, oraz octu i soli morskiej.

Dobrym źródłem białka zwierzęcego, które należy spożywać w czasie diety, są np. świeże ryby, dziczyzna, jagnięcina, kurczak, oraz indyk, a źródłem białka roślinnego np. rośliny strączkowe (jak fasola, groch, czy soczewica), natomiast źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych np. wspomniane świeże ryby, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia na zimno, olej kokosowy, lniany, migdałowy, sezamowy i słonecznikowy, oraz oleje z orzechów, a także orzechy (oprócz ziemnych), nasiona i ziarna.

Podstawą diety oczyszczającej jest picie dużych ilości wody, filtrowanej lub mineralnej – optymalna ilość to około 2-3 litry dziennie. Oprócz wody, powinno się także pić soki z zielonych warzyw (bez cukru), oraz herbaty (bez cukru), szczególnie zieloną, ewentualnie białą lub ziołową, czy też yerba mate – można ponadto pić płyny na bazie kokosu, czyli wodę kokosową, nektar kokosowy i mleczko kokosowe. Dla osób, które nie wyobrażają sobie dnia bez wypicia kawy, najlepszym rozwiązaniem jest grejpfrut, który dostarcza energii porównywalnej do wypicia małej filiżanki kawy.

Podczas diety oczyszczającej przede wszystkim należy unikać produktów zawierających gluten lub cukier, oraz czerwonego i tłustego mięsa (np. wieprzowiny i baraniny), a także mięsa przetworzonego (czyli kiełbas, parówek, wędlin i konserw) – najlepiej całkowicie zrezygnować z mięsa i produktów mięsnych. Należy się także wystrzegać niektórych warzyw (np. bakłażanów, papryki, pomidorów, ziemniaków i słodkich ziemniaków) i owoców (np. bananów, pomarańczy, truskawek i winogron), oraz produktów powstałych z niektórych ziaren zbóż (np. białego ryżu, jęczmienia, orkisza, owsa, pszenicy, pszenżyta, oraz żyta, a najbardziej kukurydzy i soi). Należy również unikać nabiału, czyli jajek i produktów mlecznych (w tym mleka, masła, serów, twarogów, śmietany, jogurtów i lodów). Należy ponadto zrezygnować z margaryn, przetworzonych olei, oleju rzepakowego, sosów do sałatek, oraz majonezu. W czasie diety oczyszczającej należy całkowicie zrezygnować ze słodyczy (nie dotyczy to suszonych owoców i gorzkich czekolad z dużą zawartością kakao, powyżej 70 proc.), szczególnie tych z dużą ilością cukru.

Podczas diety oczyszczającej, spośród napojów przede wszystkim należy unikać alkoholu i kawy, oraz słodzonych napojów gazowanych (w tym energetycznych) i słodzonych soków owocowych.

Najlepsze produkty na dietę oczyszczającą – czyli mistrzowie detoksu

Choć istnieje wiele produktów, które oczyszczają organizm ze szkodliwych toksyn, to niektóre znacznie przyspieszają i usprawniają ten proces – ponadto, wkomponowane do codziennego jadłospisu (nie tylko do diety oczyszczającej), korzystnie wpływają na metabolizm i oczyszczają organizm przez cały rok, przez co coroczny detoks staje się praktycznie zbędny.

Oto mistrzowie detoksu (kolejność alfabetyczna): buraki, cytryna, figi (suszone), jabłka, kapusta (najlepiej kiszona), kasza jaglana, natka pietruszki, seler, woda, zielona herbata, zioła, oraz żurawina – produkty te zawierają sporo błonnika, witamin i minerałów, oraz przeciwutleniaczy i mają rewelacyjnie właściwości antyoksydacyjne, oczyszczające i odtruwające, przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze i przeciwpasożytnicze, oraz zasadotwórcze, a więc pomagają w utrzymywaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Produkty te regulują pracę całego układu pokarmowego – wspomagają pracę wątroby i jej oczyszczanie, usprawniają pracę jelit i regulują trawienie, oraz usprawniają pracę woreczka żółciowego i ułatwiają rozpuszczanie kamieni żółciowych, ponadto, pomagają usunąć z organizmu produkty przemiany materii i pomagają przy zaparciach, oraz działają moczopędnie.

Najważniejsze zasady diety oczyszczającej (detoksu)

Optymalny czas trwania detoksu wynosi 28 dni, choć może być zarówno krótszy (1-2 tygodnie), jak i dłuższy (6-8 tygodni) – odradzamy natomiast popularny 2-3 dniowy detoks, który jest zdecydowanie za krótki, aby oczyścić organizm ze wszystkich toksyn, zatem jest bezcelowy. Detoks jest bowiem procesem długotrwałym, w którym organizm, w miarę powoli pozbywa się gromadzonych przez wiele lat szkodliwych toksyn – w zależności od stopnia zanieczyszczenia organizmu i prowadzonego trybu życia, u niektórych proces ten przebiega dość szybko, a u innych bardzo wolno. Za pierwszym razem detoks powinien trwać wspomniane 28 dni, natomiast za każdym kolejnym razem, czas jego trwania najlepiej ustalać samodzielnie, w zależności od tego, jak reaguje organizm.

Pod żadnym pozorem nie należy rozpoczynać głodówki w czasie detoksu, bowiem niedostarczanie do organizmu odpowiednich ilości składników odżywczych, potrzebnych do jego prawidłowego funkcjonowania, powoduje, że przełącza się na on w tryb oszczędzania energii, co oznacza, że magazynuje wszystko, co zostanie dostarczone do organizmu – dlatego głodówka nie ma nic wspólnego z oczyszczaniem i należy jej unikać, ma także negatywny wpływ na zdrowie i niestety może przynieść więcej złego, niż dobrego. Aby przeprowadzić skuteczny detoks, należy jedynie zrezygnować z kalorycznych, niezdrowych i szkodliwych produktów, które zaśmiecają organizm.

Podczas detoksu należy spożywać codziennie 5-6 niewielkich posiłków (składających się z zalecanych w czasie diety produktów), co zapobiegnie zaleganiu się w jelitach resztek pokarmu. Do każdego posiłku powinno się dodawać przyprawy, gdyż wspomagają one procesy trawienne, oraz świeże warzywa i owoce, bowiem są one źródłem błonnika, który wspomaga pracę jelit, oraz polifenoli i witamin antyoksydacyjnych, powstrzymujących niekontrolowane powstawanie wolnych rodników. Co najmniej jeden posiłek dziennie powinien składać się wyłącznie z warzyw lub owoców, najlepiej w formie płynnej, czyli w postaci koktajlu owocowego, warzywnego lub mleczno-owocowego – najlepiej na podwieczorek lub drugie śniadanie.

Jednym z najważniejszych składników pokarmowych, którego zdecydowanie nie powinno zabraknąć w diecie oczyszczającej, jest błonnik pokarmowy – choć nie jest trawiony, ani wchłaniany przez układ pokarmowy i nie dostarcza żadnych składników odżywczych, to jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego układu pokarmowego i pośrednio dla zdrowia całego organizmu. Błonnik przechodząc przez układ pokarmowy, nie tylko usprawnia jego pracę, ale też usuwa z niego zbędne, niestrawione resztki pokarmowe, oraz oczyszcza organizm z toksyn i innych szkodliwych substancji, a także pomaga zapobiegać zaparciom – uwalnia zatem organizm od nieprzyjemnych dolegliwości żołądkowych, przy okazji zapewniając dłuższe uczucie sytości, oraz ograniczając wchłanianie tłuszczu, a tym samym pomagając utrzymać prawidłową wagę.

W czasie detoksu przede wszystkim należy pić duże ilości wody (najlepiej mineralnej), gdyż wzmaga ona wydalanie moczu, a wraz z nim produktów przemiany materii, w tym tych szkodliwych, czyli toksyn – w związku z tym, że zapotrzebowanie na wodę zależy od wielu czynników, to dla każdej osoby jest ono inne – optymalna ilość to około 2-3 litry dziennie. Należy także pić spore ilości zielonej herbaty (minimum 2 filiżanki dziennie), bowiem jest ona źródłem polifenoli, które neutralizują wolne rodniki i wspomagają detoksykację organizmu – powinno się również pić herbatki ziołowe, bowiem mają one działanie moczopędne.

Ekspresowe diety oczyszczające

Ekspresowa dieta oczyszczająca jest idealna, gdy chcemy oczyścić się po świątecznym obżarstwie, lub po urlopie, kiedy często jada się nieregularnie i byle co, czy też po hucznej imprezie alkoholowej. Najlepszym wyborem jest dieta oczyszczająca urozmaicona, trwająca 10-14 dni – dobrym wyborem będzie także dieta warzywno-owocowa, trwająca maksymalnie do 10 dni i dieta sokowa, trwająca do 7 dni – z diety sokowej i warzywno-owocowej powinny zrezygnować osoby z przewlekłymi chorobami, pracujące fizycznie lub intensywnie uprawiające sport (w przypadku tych osób mogą one doprowadzić do wielu problemów zdrowotnych). Inne szybkie diety oczyszczające to dieta cytrynowa, jabłkowa, śliwkowa, koktajlowa i zbożowa.

Ważne. Ekspresowym dietom oczyszczającym mogą poddać się jedynie osoby zdrowe. Osoby cierpiące na poważne schorzenia układu pokarmowego, moczowego, lub krążenia, a także będące w ciąży, lub karmiące piersią, nie powinny poddawać się takim dietom – jeśli jednak muszą, to powinny najpierw skonsultować się z lekarzem i zrobić podstawowe badania.

Ważne. Do większości niskokalorycznych diet, w tym diety sokowej i warzywno-owocowej, należy się uprzednio przygotować, gdyż mają one negatywne konsekwencje zdrowotne. Dlaczego? Drastyczne ograniczenie kaloryczności posiłków i całkowita zmiana dotychczasowego menu (np. poprzez wykluczenie z diety białka i tłuszczów), może być szokiem dla organizmu, co objawia się zazwyczaj złym samopoczuciem i ciągłym zmęczeniem, oraz może skutkować atakami wilczego głodu – natomiast w niektórych przypadkach, może doprowadzić do poważnych problemów zdrowotnych. W związku z tym zaleca się, aby na 1-2 tygodnie przed przejściem na taką dietę, zacząć powoli zmniejszać kaloryczność codziennych posiłków i wykluczać z diety niektóre produkty, szczególnie słodycze, czerwone mięso i tłuste potrawy, oraz alkohol i kawę – oczywiście na rzecz warzyw i owoców. Należy dodać, że niskokalorycznych diet nie powinno się przeprowadzać częściej, niż raz na kwartał.

Dieta oczyszczająca urozmaicona – dieta na 14 dni

Dieta urozmaicona jest najbardziej bezpieczna dla organizmu spośród wszystkich ekspresowych diet oczyszczających – trwa 2 tygodnie, choć może trwać krócej, jednak minimum to 10 dni. Oto jej zasady:

przez pierwsze 2-3 dni należy jeść wyłącznie warzywa i owoce (surowe lub gotowane) i samodzielnie wyciśnięte soki owocowe i warzywne,

4. dnia należy włączyć do diety także 1/2 litra fermentowanych produktów mlecznych dziennie, takich jak jogurt naturalny, kefir, czy maślanka,

od 6. dnia należy dodać do diety również produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste, np. grube kasze, dziki ryż, naturalne płatki zbożowe, lub otręby,

od 8. dnia należy dodać ponadto chudy, biały ser (około 100 g dziennie),

z kolei od 10. dnia należy dodać ryby (najlepiej gotowanej na parze lub pieczonej) – nie więcej, niż 200 g dziennie,

natomiast od 12. dnia należy zamienić ryby na chude mięso drobiowe, czyli na kurczaka lub indyka (bez skórki – nie więcej, niż 100 g dziennie.

Dieta warzywno-owocowa – dieta do 10 dni

Dieta warzywno-owocowa polega na całkowitym zastąpieniu codziennej żywności wyłącznie warzywami i owocami, na okres do 10 dni. W związku z tym, że dieta ta jest wyjątkowo niskokaloryczna, (dostarcza dziennie zaledwie 800 kcal, a czasem nawet mniej), oraz zakłada całkowitą rezygnację z niektórych składników odżywczych, to może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne, szczególnie przeprowadzana niewłaściwie, przez osoby chore, lub przez zbyt długi okres czasu – dlatego powinno się ją przeprowadzać wyłącznie pod kontrolą odpowiedniego specjalisty, czyli lekarza lub dietetyka. Autorka diety warzywno-owocowej, czyli dr. Ewa Dąbrowska twierdzi, że można ją stosować od 2 do nawet 6 tygodni, jednak tak długie ograniczenie dziennego spożycia kalorii i niektórych niezbędnych składników odżywczych, ma fatalny wpływ na organizm i zdrowie – według specjalistów, dieta ta nie powinna trwać dłużej niż 10 dni.

Zasady diety warzywno-owocowej:

przez cały okres trwania diety, należy spożywać wyłącznie warzywa i owoce – można je jeść praktycznie bez ograniczeń,

warzywa mogą być surowe lub gotowane (najlepiej na parze), na twardo, półtwardo lub w postaci zupy, czy też sałatek i surówek (jednak bez żadnych kalorycznych lub tłustych dodatków),

jak najczęściej powinno się spożywać buraki, szczególnie barszcz na domowym zakwasie,

warzywa powinno się przyprawiać ziołami i zieleniną,

z diety należy całkowicie wykluczyć tłuszcze (dlatego też trzeba zrezygnować ze smażenia), oraz maksymalnie ograniczyć spożycie soli,

codzienne należy pić herbaty ziołowe i owocowe, rozcieńczone soki warzywne i owocowe, oraz wodę mineralną,

wodę mineralną powinno się pić się w największych ilościach – jednak bez przesady, gdyż mogą się pojawić efekty uboczne,

ponadto, codzienne na śniadanie należy wypić szklankę soku z marchwi.

Dieta sokowa – dieta do 7 dni

Dieta sokowa polega na całkowitym zastąpieniu codziennie spożywanej żywności, świeżo wyciśniętymi i niesłodzonymi sokami warzywnymi lub owocowymi, na okres maksymalnie do 7 dni – według dietetyków, optymalny okres trwania tej diety to 2-3 dni. Dieta sokowa nie powinna trwać dłużej niż tydzień, gdyż jest uboga w niektóre składniki odżywcze i może przynieść pewne negatywne efekty zdrowotne – podobnie jak dieta warzywno-owocowa.

Podczas diety sokowej, najbardziej polecane są soki z buraków i pomidorów, a także z jabłek, kapusty, marchwi, ogórka i selera – warte uwagi są także soki z owoców cytrusowych, czyli z cytryny, grejpfruta i pomarańczy. Soki mogą być jednoskładnikowe lub mieszane, rozcieńczone wodą lub też nie – jak kto woli. Po zakończeniu detoksu, dobrym rozwiązaniem byłoby włączenie tych soków do codziennej diety.

Zasady diety sokowej:

każdy dzień trwania diety należy zacząć od wypicia wody z sokiem z cytryny,

pierwszy i drugi posiłek powinny stanowić soki owocowe, ponieważ zawierają cukry proste (fruktozę), które są źródłem energii dla mózgu,

obiad (trzeci posiłek) i resztę posiłków w ciągu dnia powinny stanowić soki z jarzyn (mogą być wymieszane z innymi owocami), lub soki warzywne,

wieczorem warto wypić napar ze świeżego kopru, lub herbatkę ziołową z kopru włoskiego, lub też inne herbatki ziołowe,

ponadto, przez cały dzień, w razie potrzeby powinno się pić również wodę mineralną, jednak bez przesady, bowiem w sokach i tak znajduje się mnóstwo wody.

Detoks profesjonalny

Detoks można przeprowadzić samodzielnie we własnym domu, jak również z pomocą specjalistów, z wykorzystaniem specjalistycznych technologii i produktów. W salonów odnowy dostępnych jest wiele specjalistycznych zabiegów oczyszczających organizm z toksyn i produktów przemiany materii – od fitosauny, przez detoks magnetyczny i kosmetyki detoksykujące, aż po hydrokolonoterapię – ale uwaga, nie wszystkie zabiegi dostępne w salonach odnowy są skuteczne, bowiem część z nich z oczyszczaniem organizmu nie ma zupełnie nic wspólnego – to jedynie sprytny chwyt marketingowy i pułapka na naiwnych.

Specjaliści odradzają korzystanie m.in. z detoksu magnetycznego, czyli z technologii o nazwie „Ion Detox”, gdyż jest zupełnie nieskuteczna (choć producenci tego sprzętu i salony odnowy twierdzą inaczej). Skuteczność zdecydowanej większości kosmetyków detoksykujących również jest wątpliwa – choć mogą mieć pewien korzystny wpływ na zdrowie i wygląd skóry, to nie oczyszczają organizmu z toksyn. Specjaliści polecają za to takie zabiegi jak detoks naturalny, czyli fitosaunę, oraz hydrokolonoterapię, czyli płukanie jelita grubego.

Detoks naturalny – czyli fitosauna

Fitosauna to metoda oczyszczania organizmu z toksyn za pomocą pary wodnej, nasyconej ziołami o silnych właściwościach drenujących i pobudzających aktywność gruczołów – wysoka temperatura pary wodnej powoduje pobudzenie pracy gruczołów potowych i łojowych, dzięki czemu wraz z potem z wnętrza organizmu wydostają się toksyny, a odpowiednio dobrana mieszanka ziół stymuluje ten proces. Przed właściwą kąpielą parowo-ziołową, przeprowadza się inhalację ze specjalnej kompozycji roślin leczniczych, co poprawia działanie błony śluzowej i pęcherzykowatą wymianę powietrza, oraz pozytywnie wpływa na termoregulację ciała. Fitosauna pobudza także układ krążenia, poprawia elastyczność naczyń krwionośnych i zwiększa przepływ krwi przez wszystkie narządy. Efekty zabiegu powinny być widoczne niemal od razu.

Hydrokolonoterapia – czyli płukanie jelita grubego

Hydrokolonoterapia to zabieg polegający na głębokim płukaniu jelita grubego wodą (bez użycia leków), w celu usunięcia z niego toksyn i innych szkodliwych substancji. Wprowadzenie do jelita podgrzanej i przefiltrowanej wody, powoduje usunięcie nagromadzonych przez lata odpadów procesu przemiany materii, uwięzionych w uchyłkach i zagięciach jelita – wypłukanie wszelkich zanieczyszczeń, kamieni kałowych, oraz drobnoustrojów i pasożytów usprawnia naturalną perystaltykę jelita grubego. Hydrokolonoterapia poprawia trawienie i wchłanianie składników odżywczych przez układ pokarmowy, oraz przemianę materii, a także pomaga w zaparciach, oraz tworzy idealne środowisko dla bakterii jelitowych.