Korzyści zdrowotne ze stosowania spiruliny. Jak wybrać najlepszą?

Spirulina to rodzaj niebiesko-zielonych alg, które zawierają wiele składników odżywczych, w tym witaminy z grupy B, beta-karoten i witaminę E. Spirulina zawiera również przeciwutleniacze, minerały, chlorofil i fikocyjanobilinę, jest powszechnie stosowana jako źródło wegańskiego białka. Stosuje się ją w leczeniu wielu schorzeń, w tym zmęczenia, wysokiego poziomu cholesterolu , wysokiego poziomu trójglicerydów i infekcji wirusowych. Korzyści z jej stosowania obejmują również utratę wagi, zwiększenie energii i stymulację układu odpornościowego.

Badania sugerują, że efekty działania mogą być obiecująca w takich przypadkach, jak:

  • Wysoki cholesterol – według badań opublikowanych w Annals of Nutrition and Metabolism, spirulina daje pewną nadzieję przy zaburzeniach lipidowych, takich jak wysoki poziom cholesterolu lub wysoki poziom trójglicerydów. W wykonanym badaniu zdrowi dorośli spożywali spirulinę lub placebo. Po czterech miesiącach w grupie zażywającej spirulinę nastąpiło znaczne obniżenie poziomu cholesterolu.
  • Alergie – spirulina posiada pewne nadzieje w leczeniu alergicznego nieżytu nosa. Opublikowane w 2009 roku badanie dotyczące osób z alergicznym nieżytem nosa pokazuje wiele jej korzyści, w tym ustępowanie objawów takich jak wydzielina z nosa, kichanie, przekrwienie i swędzenie.
  • Cukrzyca – w badaniu z 2008 roku z udziałem 37 osób z cukrzycą typu 2 naukowcy odkryli, że osoby przypisane do 12-tygodniowej suplementacji spiruliny doświadczyły znacznego obniżenia poziomu cukru we krwi. W innym badaniu 15 osób, u których zdiagnozowano cukrzycę, które nie stosowały insuliny, przyjmowało 2 gramy spiruliny dziennie w formie suplementu przez dwa miesiące (nie zmieniając diety ani stylu życia). Pod koniec okresu badania u uczestników odnotowano obniżenie poziomu cukru we krwi, cholesterolu i trójglicerydów.
  • Rak jamy ustnej – według jednego małego badania u osób żujących tytoń z przedrakowymi zmianami w jamie ustnej, spirulina może zapewniać pewną ochronę przed tym rakiem. Przez 12 miesięcy uczestnicy badania przyjmowali dzienną dawkę spiruliny lub placebo. Pod koniec badania zmiany ustąpiły u 20 z 44 uczestników, którzy spożywali spirulinę (w porównaniu z trzema z 43 uczestników, którzy zostali przydzieleni do grupy placebo).

Chociaż ze stosowaniem spiruliny wiąże się niewiele działań niepożądanych, jej spożywanie może w niektórych przypadkach powodować takie efekty uboczne jak bóle głowy, reakcje alergiczne, bóle mięśni, pocenie się i bezsenność. Osoby z alergią na owoce morza, wodorosty i inne warzywa morskie powinny unikać spiruliny. Jeśli masz chorobę tarczycy, chorobę autoimmunologiczną, dnę moczanową, kamienie nerkowe, fenyloketonurię lub jesteś w ciąży czy karmisz piersią, może ona nie być dla Ciebie odpowiednia – przed zażyciem warto skontaktować się z lekarzem.

Jak dawkować spirulinę?

Ponieważ zalecana dawka nie została z góry określona, w kilku badaniach oceniających korzyści ze spiruliny na wysoki poziom cholesterolu stosowano dawki 1-8 gramów dziennie przez cztery tygodnie do sześciu miesięcy. W celu poznania wpływu na nadciśnienie, w jednym z badań podawano dawkę 4,5 grama niebiesko-zielonych alg dziennie przez sześć tygodni. W jeszcze innym badaniu pacjentom z cukrzycą typu 2 podawano produkt zawierający 1 gram dwa razy dziennie przez dwa miesiące. Odpowiednia dawka dla Ciebie może zależeć od takich czynników jak wiek, płeć i historia medyczna.

Jak wybrać odpowiedni produkt?

Spirulina jest często sprzedawana w postaci proszku, ale jest również dostępna w kapsułkach, tabletkach i sokach. Proszek może być dodawany do koktajli, jednak ze względu na osobliwy smak, przyjmowanie alg w ten sposób jest dla wielu osób nieprzyjemne i odrzucające. Tabletki zazwyczaj wiążą się z zażywaniem zbędnych dodatków, takich jak substancje zbrylające, a obecność żelatyny zwierzęcej w kapsułkach wyklucza wegetarian i wegan. Najbardziej naturalnym, przystępnym i etycznym rozwiązaniem jest stosowanie tabletek ze sprasowanej spiruliny, które nie zawierają w składzie nic poza czystymi algami.

Martyna Pietrosińska
Firmowa czarownica i dyplomowana fitoterapeutka – zielarka
Instytut Naturalnej Aromaterapii w Warszawie

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *