Wieprzowina: czy jest naprawdę niezdrowa?

Wieprzowina to najpopularniejsze mięso na polskich stołach: schab, szynka czy polędwica towarzyszą nam nie tylko podczas pory obiadowej. To mięso, z którego najczęściej wykonuje się kiełbasy i wędliny. Mięso wieprzowe jednak nie jest uznawane za zbyt zdrowe – wiele osób uważa, że jest zbyt tłuste i ciężkie. Czy jednak tak jest w rzeczywistości? Czy każdy rodzaj wieprzowiny należy wyeliminować ze swojej diety?

Wieprzowina – składniki odżywcze

Mięso wieprzowe to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów. Zawiera dużą ilość witamin z grupy B, które odpowiedzialne są za funkcjonowanie układu nerwowego i mózgu. Witamina D wpływa na odporność i twardość kości i zębów. Wieprzowina zawiera również witaminę A (wpływającą na wzrok i kondycję skóry), E (odpowiedzialną za opóźnianie procesów starzenia się) i K (niezbędną do prawidłowego krzepnięcia krwi). Mięso wieprzowe to również świetne źródło łatwo przyswajalnego żelaza – regularnie spożywać powinny ją kobiety w ciąży oraz osoby borykające się z anemią i innymi chorobami krwi.

Wieprzowina a dieta odchudzająca

Wieprzowina jest nie tylko świetnym źródłem witamin i minerałów, ale również łatwo przyswajalnego białka, które niezbędne jest w trakcie rekompozycji ciała i budowania tkanki mięśniowej. Choć niektóre części mięsa wieprzowego są dosyć tłuste, wystarczy wybierać chudą wieprzowinę, taką jak polędwica czy schab. Najchudsze gatunki mięs wieprzowych zawierają zaledwie ok. 6% tłuszczu czyli tyle, co dobrej jakości wołowina. Wieprzowina jest mimo wszystko dosyć kaloryczna – należy spożywać ją z umiarem i bez dodatków mąki, panierki czy dużej ilości tłuszczu.

Jak przyrządzać wieprzowinę?

Mięso wieprzowe świetnie nadaje się do pieczenia, duszenia i smażenia. Osoby na diecie powinny wypróbować przepis na szaszłyki z wieprzowiny, do których świetnie skomponują się pieczone ziemniaki i lekka sałatka ze świeżych warzyw. Należy unikać wieprzowiny otoczonej panierką z mąki i bułki tartej i smażonej na głębokim oleju: jest nie tylko wysokokaloryczna i tłusta, ale również wyjątkowo niezdrowa.