Jakie podawać witaminy na włosy osłabione po zimie?

Regeneracja włosów po zimie wymaga dodatkowego wsparcia dla organizmu. Jest to okres, w którym m.in. przez mniejszą ilość słonecznych dni trudniej organizmowi samodzielnie wytworzyć witaminę D, a dieta także bywa uboższa, co wpływa bezpośrednio na kondycję włosów. Aby wzmocnić je po zimie i ograniczyć wypadanie wiosną, warto zadbać przede wszystkim o podaż witamin wpływających na mieszki włosowe. Jakie witaminy na włosy warto stosować? Które z nich wzmacniają strukturę włosa? Na co zwrócić uwagę? Sprawdź!

Jakie witaminy na włosy stosować po zimie?

Wypadanie włosów jest naturalnym zjawiskiem wynikającym z jego fizjologii. Włos rośnie w 3 fazach, a ostatnią z nich jest tzw. etap spoczynku. To właśnie on wiąże się z wypadaniem „starych włosów” i dotyczy ok. 10–20% wszystkich włosów. Za standardową, dzienną ilość wypadających włosów uznaje się ok. 100 włosów.1

Choć wypadanie włosów to problem, który znacznie obniża komfort i może wpływać na samoocenę, to w przypadku naturalnej utraty włosów nie powinien budzić dużych obaw. 1

Kiedy jednak dochodzi do nadmiernej utraty włosów, należy szybko skonsultować się z lekarzem i przeanalizować potencjalne przyczyny tej dolegliwości. Mogą one wiązać się ze źle skomponowaną dietą, zmianami hormonalnymi czy chorobami – zarówno ogólnoustrojowymi, jak i w obrębie skóry głowy.1

Dobre witaminy na włosy – czyli jakie?

Dobre witaminy na włosy to te, które pozytywnie wpływają na ich wzmocnienie oraz stymulują do dalszego wzrostu. Jest to szczególnie istotne po zimie, gdyż włosy są nieco osłabione, przez co mają większą skłonność do wypadania wiosną.2

Witamina C na włosy

Witamina C jest antyoksydantem pobudzającym naturalną produkcję kolagenu.3 Jest to białko będące jednym z kluczowych budulców włosa,4 dlatego jego odpowiednia ilość jest niezbędna dla ich wzmocnienia.

Naturalnie witamina C występuje m.in. w czarnej porzeczce, papryce czy owocach cytrusowych.3

Witamina A na włosy

W kontekście omawiania witaminy na wypadanie włosów nie można pominąć witaminy A odpowiedzialnej za stymulowanie mieszków włosowych do wzrostu włosa.3 W jej przypadku należy jednak zachować pewną ostrożność, gdyż nadmiar witaminy A może przynieść efekt odwrotny i powodować ich zwiększone wypadanie włosów .5

Witamina E na włosy

Witamina E również należy do grupy tych składników, które pozytywnie wpływają na wzrost włosów. Przede wszystkim przyczynia się do ich wzmocnienia.3 Wynika to m.in. z faktu, iż witamina E jest antyoksydantem i jednocześnie chroni naskórek przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.6

Witaminy z grupy B na włosy

Ostatnią kluczową grupą witamin w zakresie włosów są te z grupy B, takie jak B5, B6, B8, B9 i B12. Zwiększają elastyczność włosów oraz wzmacniają je, chroniąc przed łamaniem. Dodatkowo wpływają pozytywnie na skórę głowy i stymulują do wzrostu mieszki włosowe.3

Witaminy na wzmocnienie włosów po zimie – co jeszcze warto wiedzieć?

Aby dostarczyć witaminy na włosy, należy postawić przede wszystkim na odpowiednią i dobrze zbilansowaną dietę. Jednak w momencie, gdy uzupełnienie pełnego zapotrzebowania jest niemożliwe, zaleca się wsparcie w postaci gotowych suplementów diety.7

Warto również pamiętać o tym, że na kondycję włosów wpływ mają składniki mineralne, takie jak3:

  • miedź,
  • cynk,
  • siarka,
  • żelazo.

Szczególne znaczenie ma cynk, gdyż jego zbyt mała podaż sprzyja wypadaniu włosów i ich nadmiernej suchości. Warto dbać również o odpowiednie nawodnienie organizmu.3

Zestaw witamin na włosy – co wybrać po zimie?

Decydując się na wybór gotowego zestawu witamin, takich jak np. Falvit8, warto przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy preparat zapewnia kompleksowy zestaw witamin i składników mineralnych oraz w jakich proporcjach one występują.

Falvit to suplement diety pomagający dostarczyć dodatkowej porcji witamin i skadników mineralnych potrzebnych do zapewnienia dobrej kondycji włosów i skóry.

Bibliografia:

  1. Łupież i wypadanie włosów, Medycyna Praktyczna, 2012, dostęp: 23.02.2022.
  2. Brzezińska-Wcisło L. i inni, Fizjologia i patologia wzrostu i utraty włosów na głowie u człowieka, Postępy Dermatologii i Alergologii, 2003.
  3. Szklarczyk M. i inni, Choroby oraz pielęgnacja skóry głowy i włosów, Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego.
  4. Nowicka-Zuchowska A., Zuchowski A., Kolagen – rola w organizmie i skutki niedoboru, Lek w Polsce, 2019.
  5. Wzorek K., Wypadanie włosów a dieta, Dietetycy.org, 2020, dostęp: 23.02.2022.
  6. Czerwonka W. i inni, Zastosowanie witaminy E w kosmetologii, Kosmetologia Estetyczna 2019.
  7. GIS: Restrykcyjna kontrola suplementów diety, Medycyna Praktyczna, 2017, dostęp: 23.02.2022.
  8. Witryna internetowa: https://falvit.pl (dostęp: 04.04.2022.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *